سلسلۀ
غرامتیان
قسمت سوم : ( کابوسی در خواب )
قاضی : چرا آن مرد را کشتی ؟
متهم : مگر فامیل شما بود ؟
قاضی : چه فرقی میکند چه کسی بود ؟ سوال
من این است که چرا آن مرد را کشتی ؟
متهم : اگر آشنای شما نیست ، پس شما
چکاره اید که می پرسید ؟ به شما چه مربوط ؟
قاضی : من باید بین شما و آن مردی که
کشتی ، عدالت را برقرار کنم .
متهم : چرا ؟ مگر شما خدا هستید ؟
قاضی : اولا اینجا من سوال میکنم و شما
جواب میدهید و شما حق سوال کردن ندارید . دوما این چه سوالی است که م
دوران خدمت که بودیم، روزی سرهنگ گردانمان سر صبحگاه گردانی برای سربازها نهیب میزد که: "سربازان قدیم مثل شما آسایشگاه نداشتند، بلکه روی کاه میخوابیدند. چالهای را از کاه پر میکردند، زیلوهایشان را روی آن میانداختند و میخوابیدند. غذایشان هم چه بود؟ فقط آش. آنقدر آش میخوردند که بلغورها در شکمشان باد میکرد، شکمشان هم به خاطر آن جلو میآمد". دیگر، آموزشهای سخت نظامی و بداخلاقی فرماندهان و مرخّصی نرفتنها و سختیهای دیگر ه
دوران خدمت که بودیم، روزی سرهنگ گردانمان سر صبحگاه گردانی برای سربازها نهیب میزد که: "سربازان قدیم مثل شما آسایشگاه نداشتند، بلکه روی کاه میخوابیدند. چالهای را از کاه پر میکردند، زیلوهایشان را روی آن میانداختند و میخوابیدند. غذایشان هم چه بود؟ فقط آش. آنقدر آش میخوردند که بلغورها در شکمشان باد میکرد، شکمشان هم به خاطر آن جلو میآمد". دیگر، آموزشهای سخت نظامی و بداخلاقی فرماندهان و مرخّصی نرفتنها و سختیهای دیگر ه
سلسلۀ
غرامتیان
قسمت دوم :
احتمالا برخی از دوستان ایراد بگیرند که
چرا داستان بی مقدمه شروع شد و هیچ زمینه ای برای شروع آن چیده نشد ؟
جواب این سوال را باید در خودشان بجویند
نه در این داستان .
این یک داستان ذهنی و پرسشگرایانه است .
همۀ ما هر لحظه ، بی هر مقدمه ای ممکن
است سوالی پیش رویمان پدید بیاید . و ممکن است پرسشی داشته باشیم که حتی جوابی
برای آن نباشد . آیا نباید بپرسیم ؟
اصلا جهان هستی مگر با مقدمه و برنامه
ریزی قبلی پدید آمده ؟
مگر یک خد
«ما مأمور به انجام وظیفه هستیم، نه رسیدن به نتیجه».
این جملۀ معروف شهید بهشتی(ره) که نیروهای ارزشی را تکلیفمحور معرّفی میکند و نه نتیجهمحور، چند سالی است که مورد سوءبرداشت قرار گرفته و عدّهای از آن، معنای "رفع تکلیف" و "از سر وا کردن" را فهمیدهاند. در حالی که به تصریح حضرت امام(مدّظلّه)، پیگیری نتیجه هم جزئی از تکلیف است و به قول قدما: کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد. (تمام یعنی کامل و بی عیب و نقص در اینجا صفت است برای کردن/انجام دادن). نمونۀ
در پستهای اخیر بحثهایی درباره تاریخ تشیع مطرح شد و آقای شمس آذر دانش آموخته رشته تاریخ هم در وبلاگ خود مطالبی در این باره نوشت و ادعا کرد که سلسله صفویه تاثیر مستقیمی بر ترویج تشیع در ایران نداشته است. شما را به خواندن خلاصه مطالب ایشان در ادامه پست دعوت میکنم. برای من که مفید بود.
اکثر کسانی که صفویّه را کوبیده
اند، با تشیّع مشکل داشتند. ابتدا در دام آنان افتادهاند که شیعه مدیون و مرهون آنهاست،
سپس شروع به تخریبشان کردهاند ولی قضی
این کتاب از سلسلۀ «دین پژوهی»
نشر ناهید است. و اثری است در روانشناسی دین که یکی از پیشگامان آن ویلیام جیمز است
که نظریه و کتابی به نام ارادۀ معطوف به ایمان(The Will to Believe) دارد. ایمان از اقناع دل پدید میآید.
مراد از دل، آنگونه که در تمام زبانهای بشری سابقه دارد، قوای درّاکه است. البته
با عقل هم پیوند دارد، و امید و عشق و ایمان حاصل تأملات آن است. به تعبیر دیگر به
شرح دلایل دل در ایمان آوردن میپردازد. عنوان این کتاب از جملۀ معروف پاسکال
متفک
در این جا امام (علیه السلام)
میخواهند بفرمایند: تو مالک عمل و نیروی خودت هستی، نه ولیّ آن. فرق ولایت با ملکیّت
هم در این است که در ملکیّت ذات شیء ملک شما میشود و در اختیار شماست، اما در ولایت
آن روابط اجتماعی در اختیار شماست، نه ذات اشیاء.
بحث معروفی است که بهاصطلاح
در جوامع کاپیتالیستی مطرح میشود و خلاصهاش این است که: اگر سعادت افراد را برایشان
تأمین کردیم، جامعه هم خوشبخت میشود. در مقابل میگویند: نه، ممکن است تکتک
افراد خوشبخت ش
دایره البروج چینی چیست؟
دایره البروج چینی از ۱۲ نماد حیوانی تشکیل شده است؛ که از موش شروع شده و به خوک ختم میشود. در این دایره البروج هر سال مربوط به یک حیوان است.
این حیوانات چگونه وارد می شوند
در رابطه با ترتیب آمدن حیوانات داستان ها و افسانه های فراوانی نقل شده است که از صحت و سقم آنها اطلاعات دقیقی در دست نیست و نظریه های متفاوتی رایج است که برگرفته از باورهای عموم مردم چین است. یکی از معروفترین نقل قول ها می گوید:بودا که در پی ایجاد صلح، آر
1.پّر
نویسنده: چائو وِن شوان
تصویرگر: راجِر ملو
مترجم: سحر ترهنده
سرگردان و حیران، آنجا که وزش ملایم نسیمی تو را به تب و تاب
میاندازد و از نشیب زمین به فراز آسمان میبرد. هر لحظه در حالی و هر بار در
هوایی...
پَر، قصۀ سردرگمی و گم
شدن انسان در جهان است، داستان جستجوی حقیقت و چرا ها، گشتن به دنبال آغاز ها،
رفتن به دنبال فرجامها و رسیدن به مأوا ها...
نویسنده این کتاب یک روز که در خیابان قدم
میزند نظرش به یک پَر کوچک جلب میشود که اسیر دست باد ب
عرض ادب
نوشته ی زیر به دنبال جستجوی پاسخی روشن بر پرسشی در ارتباط با اشکالی وارده برنظریه وحدت وجود نگاشته می گردد، شروع نطفه آن توسط سوالی ست که جناب آقای خیام در خلال سخنان خود در کلاس عرفان از منظر قرآن و احادیث مطرح نمودند و در نهایت به شاکله مقابل متصور گشت:
مساله شرور در عالم وجود و تقریر آن در مکتب وحدت وجود.
یزدان پناه – سید یدالله / از کتاب مبانی و اصول عرفان نظری
بر اساس وحدت شخصیه وجود، شرور چگونه توجیهپذیرند؟ اگر بپذیریم
عرض ادب
نوشته ی زیر به دنبال جستجوی پاسخی روشن بر پرسشی در ارتباط با اشکالی وارده برنظریه وحدت وجود نگاشته می گردد، شروع نطفه آن توسط سوالی ست که جناب آقای خیام در خلال سخنان خود در کلاس عرفان از منظر قرآن و احادیث مطرح نمودند و در نهایت به شاکله مقابل متصور گشت:
مساله شرور در عالم وجود و تقریر آن در مکتب وحدت وجود.
از کتاب مبانی و اصول عرفان نظری یزدان پناه – سید یدالله،
بر اساس وحدت شخصیه وجود، شرور چگونه توجیهپذیرند؟ اگر بپذیریم
درباره این سایت